středa 8. října 2014

Dívka s pomeranči

Autor: Jostein Gaarde

 

Kniha: Dívka s pomeranči

 

Žánr: román, pro děti a mládež

 

Anotace: Hrdinou této knihy je Georg, kterému zemřel otec, když byl hodně malý. A teď se najednou najde jeho dopis adresovaný synovi. Napsal ho krátce před smrtí, protože věděl, že mu chtěl předat některé své myšlenky a poselství, kterým by tehdy malý Georg nerozuměl. Tento emočně nabitý příběh vypráví o nemoci a marném boji, ale také o naději. A samozřejmě tady najdete pár filosofických otázek.

   

Moje hodnocení: Na tuto knihu jsem narazila na jiném knižním blogu, jednom z mých oblíbených a docela mě zaujala. Tak jsem zašla do knihovny a knihu si půjčila. A musím říct, že mě kniha docela pohltila. 

Příběh začíná větou, ve které nás George informuje, že jeho otec zemřel před jedenácti lety. Nemá na něj už skoro žádné vzpomínky. Už má jiného otce a sestru a je velmi překvapen, tedy nejen on, že se po jedenácti letech objeví dopis, který pro něj jeho otec napsal. Dopis našla babička Georga, ve starém kočárku, který si Jan (otec) přál uchovat. 

V dopise mu líčí, jak v tramvaji narazil na tajemnou dívku, dívku s pomeranči. Na první pohled mezi nimi přeskočí jiskra a jakoby zavládne temno. Nevnímají nic kolem, jen sebe, ale jen na chvíli, když tramvaj cukne, v domnění, že Jan dívku zachrání před upadnutím, jí strhne všechny pomeranče na zem. Samozřejmě se je snaží posbírat, ale dívka mu vezme jen jeden a zmizí.........

Dívka s pomeranči ze stejnojmeného filmu

Jan cítí, že se zamiloval, ale kdo je ona tajemná dívka, kam zmizela, kde ji najde, potkají ještě a nezdálo se mu to jen? 

Všechny své peripetie a trápení s pátráním po dívce s pomeranči mu v dopisu vysvětluje. 

Ještě se spolu Jan a dívka s pomeranči několikrát sejdou, ale moc slov spolu nepromluví. Ona dívka ví, jak se Georgův otec jmenuje, ale o sobě mu nechce prozradit nic. 

Štěstí se k němu obrátí okolo Vánoc, ale jen trochu, kdy dívku opět potkává v kostele. Po mši za ní jde a zastavuje ji moc krásnými slovy. Dívka se k němu otáčí a přistupuje, musí na ni ještě půl roku čekat...........


Kdo je ona tajemná dívka s pomeranči, mi vrtalo celou dobu. Samozřejmě jsem měla svůj tip a ten se nakonec ukázal jako správný. Jen lehce naznačím........ale ne, jen ať si na to přijdete sami. :-)

Kniha hodně nabádá k dumání nad otázkami, co je člověk? A jaká je jeho cena? Kniha Vás bude nutit přemýšlet na životem a nad vnímáním přírody okolo sebe. Proč vlastně my, kteří máme spotu času nevnímáme svět okolo trochu víc. Proč si nevšímáme jakou rychlostí vzlétna čmelák, jak rozkvétá květina? Snad nás i nabádá k zpomalení a vnímání krásy okolo sebe. 

Pokud nejste příznivcem knih a jak už vyplývá z obrázku Dívky s pomerančem z filmu, je tato kniha zfilmovaná. Ale musím Vás upozornit, že film zdaleka není podle knihy a taky na Vás nedýchne ta jemnos, citlivostt a láska otce k rodině, jako v knize. Film je podle mě nevypovídá předloze knihy. 

A ještě jedna věta na závěr, kniha dle mého názoru rozhodně není pro děti, pro mládež už snad ano, ale pochybuji, že děti a mladí mají vůbec čas a chuť přemýšlet o podstatě člověka na světě. 

 Hodnocení v %:  za mě 95%

1 komentář:

  1. Knihu jsem právě dočetla a musím se přiznat, že na mě hodně zapůsobila. Celé dny jsem, místo abych se učila ke zkouškám, přemýšlela, k čemu ta holka má tolik pomerančů. Nutno dodat, že jsem na to nepřišla. A netrklo mě, ani o koho jde. Spíš naopak, celou dobu jsem si říkala, proč o té cizí holce vypráví svému synovy. To byl potom aha moment jako stehno :D

    OdpovědětVymazat